pondělí 14. listopadu 2011

na Sv. Martina

Drží někdo tenhle svátek?

My třeba tak trochu jo. Samozřejmě každej rok je to jiný, ale vždycky jsme měli rohlíky a husu s knedlíkem a se zelím. Tento rok se to teda obešlo bez husy a místo toho jsem měla kuřecí maso, ale houskovým a bramborovým knedlíkům, červenému a bílému zelí se nedalo říct ne.

Letos to vyšlo i tak, že jsem 11. 11. 2011 v 11 hodin a 11 minut byla ve vinotéce a otevírala se první lahev Svatomartinského vína. Samozřejmě, že ty nejlepší druhy taky byly hnedka prodaný a vypitý. Překvapivě mi docela chutnalo i červené, jinak ho moc nemusím.



No a rohlíky. Letos byly na dvakrát. První várku pekla mum a protože byly makový a za chvíli už nebyly, tak jsem pak i pekla já sama. Zprvopočátku mě to těsto ale pěkně rozčilovalo a myslela jsem že s tím seknu, ale nakonec si dalo říct a šlo to.



Ingredience:

110g másla, 50g moučkového cukru, 2 žloutky, citrónová kůra, 380g hladké mouky, sůl.
Kvásek: 2,5 dl mléka, 20g droždí, 1 lžíce cukru
Ořechová náplň: 200g mletých ořechů, 1,5dl mléka, 150g cukru, citrónová kůra, mletá skořice
Maková náplň: 200g umletého máku, 1,5dl mléka, 150g cukru, 100g nabobtnalých rozinek, 2 lžíce rumu
Tvarohová náplň: 250g tvarohu, 2 žloutky, 150g cukru

Máslo se umíchá s cukrem do pěny, přidají se žloutky, citrónová kůra a všechno se promíchá. Mléko s droždím a cukrem se zamíchá a nechá se vykynout - z toho je pak kvásek. Do vymíchaného těsta se přidá mouka, sůl a nakynulý kvásek. Mouku přidávat pozvolna aby se neudělaly hrudky. Vypracuje se těsto, které se nechá pomalu vykynout (já jsem ho nechala asi tak 6 hodin, i když přes noc je to nejlepší).
Ořechová nebo maková náplň - do vařícího mléka s cukrem se vmíchají mleté ořechy nebo mák, citrónová kůra a mletá skořice (popřípadě i ten rum), chvíli se nechá prohřát a je hotovo.
Těsto se potom rozválí a nakrájí na trojúhelníčky, dá se dovnitř náplň a stočí do tvaru rohlíku. Rohlíky se položí na plech s pečícím papírem a potírají se vajíčkem. Pečou se v předem vyhřáté troubě 180 - 200 stupňů dokud nebudou dozlatova. Potom se ještě posypou moučkovým cukrem a můžou se jíst.

Opravdu nejlepší jsou fakt ještě teplý, právě vytažený z trouby. Já jsem dělala dvojtou dávku tak jsem měla náplň oříškovou a měla být i tvarohová, ale místo toho nakonec byla povidlová (nevyplácí se kupovat levný tvaroh!).

4 komentáře:

Spencie řekl(a)...

Konečně nějakej blog! 3x hurá. Slyším poprvé, že by se slavil Sv. Martin :O to jsme asi hodně pozadu XD ale na příští rok se poptam a dám si taky zelí! :)

Unknown řekl(a)...

Andy: no tak to jako chyba, že to nevíš! důvod se pořádně najíst a napít ne? :DDD

Genius řekl(a)...

Fakt jediný podnik ,kde se slaví ten Martin,obdivuji,nepohrdnul bych nějakým růžovým bylo nějaké hodně dobré,spíš nasládlé?jinak škoda že sem nemohl ochutnat ty rohlíčky,vypadaly fakt dobře,snad příště...dej včas vědět ju.

Cookie řekl(a)...

my chodime na svatomartinske trhy! tam maju super chutovky!
Inak pozyvam ta k sebe na giveaway kde vyhra je taska plna darcekov, zucastnit sa mozes tu:
http://cookieswardrobe.blogspot.com/2011/11/second-international-giveaway.html